tisdag 21 november 2006

Heja Världen

"HEJA VÄRLDEN,
jorden är en vip-hylla för oss som vann det första racet mot livmodern och som vet hur man gör när man gråter."

Finns det något klockrenare att säga om världen och den tillvaro vi idag lever i?
Alla pratar bara om hur dåligt man mår osv. Tänk om man som Bob Hansson (som sagt/skrivit citatet) tyckte att man vunnit på ett lotteri.
Det ligger ju något i det han säger, jorden är faktiskt en vip-hylla för oss. Och vi som lever på vip-hyllan vet hur man gör när man gråter, det kan jag intyga fler gånger om.
Men de som inte vet hur man gör när man gråter då, vart hamnar dom? Finns inte de också på jorden?

När man tänker efter är livet som ett lotteri, tänk att just Du och jag finns här idag. Det är en rätt otrolig tanke som slår mig ganska ofta hur mycket slumpen har med vårat liv att göra.

Jag brukar tänka på vilken tur det var att just det som hände hände även om det är dåligt för om det inte hade hänt hade det inte lett till det som finns idag.
Invecklat jag vet men det kanske blir tydligare om jag ger ett exempel.

Om jag hade valt Fässbergs skolan istället för Lindälv hade jag aldrig träffat de underbara människor som jag lärt känna. Jag hade säkert träffat andra roliga människor, men skulle vi ha så skoj som jag faktiskt har med mina kompisar här?

Detta kan jag grubbla mig fördrvad på vissa dagar och nu har jag kanske triggat igång en tanke hos dig också.

När vi ändå pratar om livet vill jag passa på att hylla livet.
En av mina kompisar fick i dagarna en liten son och det måste vara det mest fantastiska man kan vara med om som människa. Att få en liten lillebror som jag fick för ungefär 1,5 år sedan var ju helt otroligt, hur känns det inte då att få en liten krabat som är ditt eget kött och blod.

Livet är en rätt bra uppfinning när man tänker efter men vissa dagar vill man bara lägga sig under täcket och dö eller något i den stilen.

Idag är en sådan dag. Vet inte varför men tror det har något med att göra att det är höst, blåsigt, regningt och kallt. Jo och så den lilla pytte detaljen att alla utom jag (och Emma, känns det som iaf) har någon att mysa med nu.
Visst kan man mysa med sina kompisar och det gör jag så ofta jag får chansen men det är inte på samma sätt.
Så du som är min blivade prins (eller vad du nu än må vara) kan du inte vara så snäll och komma hit nu?

Inga kommentarer: