torsdag 31 maj 2007

Ville inte åka hem...

Tänk att man kan bli förälskad i ett ställe redan första gången man är där, det är något i luften som gör det tror jag.
Igår var jag uppe i Östersund och hälsade på min kommande arbetsplats i nio månader. Redan när jag såg all skog tänkte jag att detta var helt annorlunda än allt jag känner till, jag är ju en stadstjej. Men när jag klev av tåget kände jag den friska, rena luften som finns där uppe i Jämtland. Det är en upplevelse att andas riktigt ren luft för första gången någonsin. En kontrast som fanns var att se en beachvolleyboll plan längs tågspåret och sedan höja blicken uppåt och se Åreskutan med snöklädda toppar. Det var en helt ny upplevelse för mig.
Dagen var full med nya intryck och nya människor men jag ska inte klaga för jag tyckte det var roligt och eftersom alla var så vänliga fick jag en bra magkänsla och jag riktigt längtar till augusti då jag flyttar upp.

Jag insåg inte tidigare hur bra det verkligen är på Frösön, alla förmåner jag kommer få skulle många kunna döda för. Fri bostad och 5000/mån är en bra början men sen tillkommer att de betalar abonemangsavgiften på telefonen, tvlicensen, jag får en halvtimmas massage en gång i månaden och friskvårdsbidrag på 1000kr/år.
Förutom allt detta så börjar min tid i Frösöns församling med en personalresa till Rom och sedan får jag den otroliga upplevelsen att arbete med barn och ungdomar på ett nytt sätt i grupper som fungerar och med ledare som hittar på roliga saker för dem.

För att sammanfatta min dag där uppe kan jag väl säga: Jag vill flytta dit nu!!
Visst kommer jag sakna allt här hemma men det kommer bli ett underbart år där uppe och jag längtar redan.
Och om du har vägarna förbi på väg till Åre så ring och titta in på en kopp te eller bara för att säga hej =)

Kärlek!

Inga kommentarer: